به گزارش میمتالز، «کامبیز زاهدپور» مشاور مدیرعامل و رییس مرکز اطلاعرسانی و مسوولیت اجتماعی شستا گفت: باید تصویر درستی از روابطعمومیهای شستا به جامعه انعکاس پیدا کند؛ افزایش آگاهی مخاطبان وظیفه اصلی روابطعمومیهای شستا است.
وی افزود: مدیریت فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است و تلفنهای همراه هوشمند در حال تاثیرگذاری بر افکار عمومی در دنیا هستند؛ متاسفانه نوع تعامل با رسانهها یکی از بزرگترین نقاط ضعفی است که باید برای رفع این مشکل برنامه داشت.
زاهدپور اظهار داشت: لازم است هلدینگها و شرکتهای تابعه شستا در کلان پروژه تبلیغات با مرکز اطلاعرسانی شستا هماهنگ شوند. در همین راستا همه هلدینگهای شستا باید از یک سامانه رصد استفاده کنند و تحلیل محتوا داشته باشند چرا که گزارش رصد بدون تحلیل مناسب بیارزش است.
مشاور مدیرعامل و رییس مرکز اطلاعرسانی و مسوولیت اجتماعی شستا گفت: به زودی اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه شورای فرهنگی شستا انجام خواهد شد و طبق دستور مدیرعامل شستا فرهنگ سازمانی و فرهنگ کار و تولید را دنبال خواهیم کرد. همچنین طبق دستورالعمل مدیرعامل شستا بودجه مسوولیتهای اجتماعی شرکتها نباید از استان و منطقه خارج شود.
زاهدپور تاکید کرد: در جنگ روایتها باید بدانیم روایت درست را به مخاطبان ارائه دهیم در غیر این صورت روایت نادرست ساخته شده و به جامعه اعلام میشود.
«کامبیز زاهدپور» مشاور مدیرعامل و رییس مرکز اطلاعرسانی و مسوولیت اجتماعی شستا در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۱۶۰۰ محصول در شرکتهای زیرمجموعه شستا تولید میشود، اما جامعه از آن خبر ندارد، باید به سمت تولید محتوا برای اطلاعرسانی درباره تولیدات و خدمات شستا حرکت کنیم.
نشست هویت بصری و برند با سخنرانی دکتر «بهرام کلهرنیا» عصر روز پنجشنبه (۰۴ بهمن ۱۴۰۳) در مجتمع فرهنگی کشتیرانی و با حضور مدیران روابط عمومی شرکتهای تابعه شستا برگزار شد.
دکتر «بهرام کلهرنیا» گفت: رنگها میتوانند هویت سازمانی و برند یک سازمان را تقویت کرده و یا تضعیف کنند. مخاطبان در برابر رنگها میتوانند اطاعتپذیری را برداشت کنند.
وی افزود: در معنای برندینگ باید آن پدیده را مجسم کنیم تا بتوانیم ارتقای برند بدهیم. اگر روش صحیحی برای نام کالا انتخاب شود سود مجموعه و استقبال از محصول افزایش پیدا میکند.
کلهرنیا گفت: طراحها باید تعهد سازمانی به هر مجموعهای داشته باشند تا ایده آنها بر دل بنشیند. تکرار خطوط، رنگها و انتخاب کدام رنگ میتواند بخشی از هدف ما را به مخاطب منتقل کند.
این استاد برندینگ در پایان اظهار داشت: سازمانها باید سناریوی تدوینشده برای ساخت هویت خود را بسازند. باید در برند و هویت یک سازمان ادبیات فاخر ایرانی را مدنظر قرار داد و به فرهنگ و اندیشه ناب کشورمان احترام بگذاریم. برندبوک و هویت بصری را باید هر چند وقتی به روز کرده و اصلاح کرد.
نشست جاریسازی استراتژی در بنگاه با سخنرانی دکتر «حمیدرضا ریحانی» عصر روز پنجشنبه (۰۴ بهمن ۱۴۰۳) در مجتمع فرهنگی کشتیرانی و با حضور مدیران روابط عمومی شرکتهای تابعه شستا برگزار شد.
دکتر «حمیدرضا ریحانی» گفت: سازمان استراتژیمحور، سازمانی است که تک تک افراد آن با استراتژی بیگانه نیستند و نقش مدیران در این خصوص بسیار ارزشمند است. در استراتژیهای باید تجارت شبکهای را شناسایی کرد. در کنار بیزینس شبکهای قابلیتهای محوری و داراییمحوری مهم هستند.
وی افزود: دستیابی به رشد قوی از طریق M&Q یک مدل تکرارپذیر ضروری است. مدیریت پرتفوی کسبوکار بسیار حائز اهمیت است.
ریحانی در ادامه گفت: هلدینگهایی موفق هستند که بتوانند بیزینسهای قدیمی و جدید خود را همپای هم قوی نگه دارند. اقدامات برای کسبوکارهای بالغ نیازمند تقسیمبندیهایی از جمله سرمایهگذاری، شریک، انتقال بیزینس، خروج از بیزینس، تعطیلی بیزینس دارد.
دکتر «حمیدرضا ریحانی» اظهار داشت: کسبوکارهای نوپا هم نیاز به نگهداری، تغییر مدل بیزینس، رها کردن برخی ایده ها، واگذاری و یا جابهجایی بیزینس دارند. سبک مادری بنگاهها اشکال مختلفی دارد. شستا و هلدینگها باید انتخاب کنند که در چه سبکی میخواهند مادری کنند. مدیریتهای مالی، توسعه استراتژی، کارکردهای منابع هلدینگ، مشارکت عملیاتی، همافزایی کسبوکار از جمله سبکهایی است که هلدینگها میتوانند مادری کنند.
وی بیان داشت: اقدامات مهمی که شرکت مادر برای عالی بودن باید انجام دهد از جمله تخصیص مجدد منابع، ادغامها، تملکها و واگذاریهای فعالانه و با برنامه، مخارج سرمایهای، بهبود بهرهوری و بهبود تمایز پنج حرکت استراتژیک جسورانه است.
ریحانی تاکید کرد: همسویی بین واحدها، شرکتها، هلدینگ تکرشتهای و هلدینگ مادر بسیار مهم است. مأموریت شستا حفظ و ارتقای ارزش ذخایر و سرمایههای بیمهشدگان سازمان تامین اجتماعی است.
وی در پایات خاطرنشان کرد: گفتمان استراتژی در سازمانها کمک میکند که افراد خود را با اهداف سازمان همسو کنند.
نشست مسوولیت اجتماعی و پایداری بنگاه با سخنرانی «امین شول» ظهر روز پنجشنبه (۰۴ بهمن ۱۴۰۳) در مجتمع فرهنگی کشتیرانی و با حضور مدیران روابط عمومی شرکتهای تابعه شستا برگزار شد.
«امین شول» دستیار وزیر کار در حوزه مسوولیت اجتماعی گفت: اولین مسوولیت یک شرکت طبق نگاههای قدیمیها، سودآوری است و تلاشها برای حداکثر کردن این موضوع است؛ این در حالی است که ممکن است سرریز مالی و سود شرکتها در برخی شهرها خیلی بالا باشد، اما حجم مشکلات اجتماعی و آسیبهای توسعهگرایی هم زیاد باشد.
وی افزود: سلیقه به جای استراتژی، توزیع رانت و پولپاشی، تقلیل مسوولیت اجتماعی به کار خیر، سبزشویی، فقدان شفافیت و گزارشدهی بنگاه به مثابه رقیب جامعه، بخشی از خطاهای رایج در حوزه مسوولیت اجتماعی است.
شول بیان داشت: لزوما اجرای برخی اقدامات در راستای مسوولیت اجتماعی نمیتواند موجب رضایتمندی در منطقه و یا کارکنان شرکت شود. متاسفانه اجرای برخی اقدامات در راستای مسوولیت اجتماعی برای جلب رضایت گروههای سیاسی و فشارهای وارده از سوی برخی جریانات و گروههای سیاسی و اجتماعی است.
دستیار وزیر کار در حوزه مسوولیت اجتماعی تصریح کرد: برخی اقدامات به بهانه مسوولیت اجتماعی اجرا میشود، اما در حقیقت توزیع رانت است؛ اولین ماموریت اجرای مسوولیت اجتماعی، کاهش مداخلات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است. باید همزمان با توسعه به سایر پیامدهای این اقدام فکر کرده و مشکلات آن را رفع کنیم.
وی در ادامه یادآور شد: یکی از وظایف اجرای مسوولیت اجتماعی کاهش ضریب تکرار حوادث در آن صنعت است؛ ابعاد مسوولیت اجتماعی در بخشهای اجتماعی، محیط زیست و اقتصادی است.
شول اظهار داشت: خلق ارزش مشترک و ایجاد رابطه و احترام به حقوق و نیازهای ذینفعان بخشی از اهدافی است که باید با اجرای مسوولیت اجتماعی به دست آید؛ شناخت روشمند اقدام کلیدی اجرای مسوولیت اجتماعی است.
«امین شول» دستیار وزیر کار در حوزه مسوولیت اجتماعی در خاتمه خاطرنشان کرد: مشارکت جامعه محلی در پروژههای معدنی و تامین نیازهای شرکت و ایجاد توازن بین گروههای محلی، پذیرش مسوولیتپذیری و سنجش ریسک در پروژههای معدنی، تعهد ارزیابی آثار اجتماعی و محیطزیستی پروژه، ترویج روشهای تجارت اخلاقی، حفاظت از محیط زیست، سلامت و ایمنی نیروی انسانی و جوامع محلی از سوی شرکتها بخشی از مسوولیت اجتماعی است.
نشست چرخشهای مفهومی در روابط عمومی با سخنرانی دکتر «هادی خانیکی» روز پنجشنبه (۰۴ بهمن ۱۴۰۳) در مجتمع فرهنگی کشتیرانی و با حضور مدیران روابط عمومی شرکتهای تابعه شستا برگزار شد.
«هادی خانیکی» استاد دانشگاه گفت: روابطعمومیها در ارتقا تصویر سازمانی و تحقق حکمرانی شایسته و مطلوب اهمیت و سهم بالایی دارند. جایگاه روابطعمومیها از نهاد تبلیغاتی به نهاد گفتوگویی تغییر پیدا کرده است. روابطعمومیها نمیتوانند بدون داشتن نظریه متحول شوند؛ نظریات مرتبط در این حوزه میانرشتهای است.
وی افزود: بر اساس نظریه ساختیابی گیدنز، فعالیتهای روابط عمومی به بازسازی ساختارهای اجتماعی و تغییر و دگرگونی آنها میپردازد؛ هسته روابط عمومی را پروسههای ارتباطی شکل میدهند که پویا و ایدئولوژیک هستند و در ابعاد زمان و فضا شکل گرفتهاند.
خانیکی بیان داشت: ارتباط کلی دستگاه و سازمان دولتی با جامعه قطع است و روابطعمومیهای آن به جای اصلاح کلیات به جزییات میپردازند؛ گمشده فعلی جامعه، افکارعمومی است که جریان ارتباطی مخاطبان گم و پنهان است.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: باید فهم عموم جامعه در قالب سواد رسانه بالا برود و روابط عمومی سازمانها نقش ویژهای در این باره دارند؛ چرایی عدم پذیرش جامعه به گفتهها و اقدامات ما، عدم اعتماد است. ارتباطات عمودی جای خود را به روابط عمومی افقی و شبکهای و پیچیده داده است؛ هر آنچه در پشت روابط عمومی میگذرد به جامعه ربطی ندارد و مشتریان و مخاطبان فقط اقدامات پس از روابط عمومی را میبینند.
«هادی خانیکی» تصریح کرد: در بازاریابی اجتماعی فقط باید اعتماد وجود داشته و گفتوگو ردوبدل شود؛ در ایران حدود ۳۰ طرح و پیمایش ملی انجام شده است؛ جامعه ایران متحول شده و سیال است. باور به اخبار رسمی کاهش پیدا کرده و میل به شنیدن اخبار منفی بالا رفته است؛ در این حالت کار روابطعمومیها به شدت سخت است.
خانیکی در ادامه گفت: ساختار روابط عمومی به سلیقه مدیرعامل سازمان مرتبط است؛ متاسفانه رابطه نهادهای رسمی و دولتی با نخبگان و گروههای مرجع که برای جامعه حرف دارند بسته است. تحولات ارتباطی، ارتباطات سلامت، ارتباطات بحران، ارتباطات محیط زیست، ارتباطات پلتفرمی و ... باید توسط روابطعمومیها رصد شده و دنبال شود تا بتوانیم مخاطبان خود را قانع کنیم.
«هادی خانیکی» استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: ساختار و جایگاه سلیقهای روابط عمومی در سازمانها، فروکاستن نقش روابط عمومی به تبلیغات و تشریفات، تصلب و یکنواختی سیاستهای ارتباطی با نخبگان و جامعه، غیبت تفکر ارتباطی و نوگراییهای نظری و کاربردی، بیتوجهی به آموزشها و مهارتهای حرفهای، نبود راهبرد ارتباطی یکپارچه و ضعف تصویرسازی مناسب و تشدید ناامیدی در میان جامعه، ضعف در مهارتآموزی در حوزه روابط عمومی در دانشگاهها و سازمانها، تزلزل و نامشخص بودن جایگاه روابط عمومی در سازمانها و همچنین نگاه صرفا اجرایی و خدماتی به روابط عمومی و بیبهره ماندن از ظرفیت کارشناسانه بخشی از چالشهای سیاستی و سازمانی روابطعمومیهاست.
نشست روابط عمومی در زمانه هوش مصنوعی با سخنرانی دکتر «یونس شکرخواه» صبح روز پنجشنبه (۰۴ بهمن ۱۴۰۳) در مجتمع فرهنگی کشتیرانی و با حضور مدیران روابط عمومی شرکتهای تابعه شستا برگزار شد.
«یونس شکرخواه» استاد دانشگاه گفت: تحقیق و توسعه درباره تکنولوژی به محرکه برای تولید محصولات جدیدتر تبدیل شود؛ تکنولوژی همواره پنهان است و آنچه در اختیار ماست فقط پوسته و ظاهر آن است و اساس علم و تکنولوژی در اختیار سازنده است. اگر تکنولوژی خاصی در اختیار متخصصان شستا باشد جامعه مجبور میشود شناخت لازم را نسبت به شستا داشته باشد.
وی افزود: برخی تکنولوژیها بازار را صدا میزنند؛ نباید بدون در نظر گرفتن ملاحظات خاص وارد هوش مصنوعی شویم.
شکرخواه بیان داشت: متاسفانه سواد رسانهای هم اکنون به تجارت سواد رسانهای تبدیل شده، اما نباید این بلا را بر سر هوش مصنوعی آورد. هوش مصنوعی مرتبط با آپلودگراهاست نه دانلودگراها؛ هوش مصنوعی از آن کسانی است که کلانداده دارند.
این استاد دانشگاه افزود: اگر شستا هم اکنون کلانداده داشته باشد میتواند پاسخگوی حجم بالایی از سوالات مردم باشد؛ هم اکنون سازمانهایی میتوانند از قدرت سخن بگویند که دارای هوش مصنوعی باشند.
وی اظهار داشت: در شرایط عادی ضرورت اطلاعات دیجیتال مشخص نمیشود بلکه در شرایط بحرانی برای مدیریت بهتر ضرورت آن معلوم میشود. ملاحظات اخلاقی در هوش مصنوعی بسیار بالاست؛ هم اکنون حجم بالایی آب برای خنک کردن سرورهای هوش مصنوعی در آمریکا صرف میشود.
شکرخواه تصریح کرد: از آن جایی که بسیاری از عملکردهای روابط عمومی به اینترنت متکی است، توانایی هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل سریع دادهها، استفاده از آن را کاملا مناسب میسازد. ابزارهای هوش مصنوعی برای روابط عمومی برای خودکارسازی کارهای سریع عالی است.
«یونس شکرخواه» در پایان تاکید کرد: با ابزارهای دیجیتال میتوان کارآیی سازمانها، تعامل عمیق و ضروری مخاطبان و مشتریان با سازمانها، تقویت شنوایی سازمانها، مسیرسازی برای عواطف مخاطبان، مدیریت بحران، مدیریت نیکنامی، قدرت در بازگرداندن سرمایه را ارتقا داد.
نشست شفافیت و ارتباط با رسانه با سخنرانی دکتر «حسین انتظامی» صبح روز پنجشنبه (۰۴ بهمن ۱۴۰۳) در مجتمع فرهنگی کشتیرانی با حضور مدیران روابط عمومی شرکتهای تابعه شستا برگزار شد.
«حسین انتظامی» در ابتدای این نشست گفت: درمان بسیاری از دردها در شفافیت است هر چند که سخت بوده و تبعاتی در حوزهای مدیریتی و فرهنگ کشورمان دارد؛ به همین دلیل است که برخی مدیران تلاش میکنند در ساحت شفافیت قرار نگیرند.
وی افزود: بسیاری از اطلاعاتی که در سیستمهای اداری، خدماتی و صنعتی در حال گردش است اگر با دید استخراج و بازتولید در بخشهای مختلف باشد مفید است، زیرا میتوان نقدهای خوبی در همین راستا نوشت.
انتظامی بیان داشت: استراتژیها باید مبتنی بر شفافیت باشد که کمک بزرگی به سازمان میکند، زیرا انتشار آزاد اطلاعات اقدامی پیشدستانه است و نباید نگران انتشار این اطلاعات بود. شفافیت با دو پایه بازخوردگیری و اصلاح سیستم معنا پیدا میکند؛ پیشبینیپذیری ناشی از شفافیت است و پس از ضوابطی که خودمان اعلام کردهایم، اتفاق میافتد.
«حسین انتظامی» تاکید کرد: متغییر بحرانی روزگار فعلی ما سرمایه اجتماعی است و آن چیزی که باعث انسجام و سرمایه اجتماعی میشود شفافیت بیشتر است که منجر به برطرف شدن دغدغههای وجود تبعیض خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نحوه مصاحبه رسانهها با سازمانها و همچنین نحوه پاسخگویی، روشها و قوانین آن در قانون دسترسی آزاد به انتشار اطلاعات آمده است.